دوربین کنترل سرعت پلیس چگونه شما را جریمه می کند؟ | بررسی نحوه عملکرد دوربین کنترل سرعت

مدیر روبیکس
25 بهمن, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
دوربین کنترل سرعت

تخلفات مختلفی مانند تجاوز سرعت لحظه ای، گذر از چراغ قرمز، پارک در محل نامناسب، عبور غیرمجاز و… وجود دارند که برای ثبت هر تخلف نیاز به نصب یک سیستم استاندارد دارد. برای مثال، دوربین های ثبت تخلف یک سیستم هستند که فقط سرعت لحظه ای را ثبت می کنند. این دوربین ها باید با خطای حداکثر ۲٪ در شرایط آب و هوایی مختلف و تا سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت عمل کنند و تصویربرداری را انجام دهند. با این حال برای ثبت سرعت میانگین، شرایط متفاوتی وجود دارد. به همین دلیل، در این مقاله قصد داریم درباره عملکرد دوربین های کنترل سرعت و انواع آنها صحبت کنیم.


دوربین کنترل سرعت از چه فاصله ای عمل می کند؟

دوربین کنترل سرعت

دوربین کنترل سرعت از چه فاصله ای عمل می کند؟

هر چند بسیاری از رانندگان سعی می کنند ابتدا به دوربین های ثبت سرعت نزدیک شده و سپس با ترمز خودرو سرعت خود را کاهش دهند، اما دوربین کنترل سرعت قادر است فواصل بین ۲۵ کیلومتر تا ۷۵ متر را پوشش دهد و سرعت خودروها را در این فواصل کنترل کند.

بیشتر بخوانید : اجزای داخلی دوربین مدار بسته 

نحوه عملکرد دوربین مداربسته

به طور کلی، دوربین های کنترل سرعت به وسیله یک فرستنده و یک گیرنده رادیویی تشکیل شده اند. بخش فرستنده این دوربین ها با تغییرات جریان الکتریکی در فرکانس مشخص، امواج الکترومغناطیسی را در هوا ایجاد می کند و به وسیله یک تقویت کننده و آنتن، این امواج را منتشر می کند. در گیرنده رادیویی، امواج الکترومغناطیسی توسط یک آنتن جمع آوری و به جریان الکتریکی تبدیل می شوند. دوربین کنترل سرعت با استفاده از تکنولوژی تشخیص پلاک خودرو (ANPR)، شماره پلاک خودروهایی که سرعت بیشتری از حد مجاز دارند را ثبت می کند. با این حال حتی با نزدیک شدن به این دوربین ها و کاهش سرعت، رانندگان نمی توانند فاصله ای را که بین دو دوربین ثبت سرعت در جاده با سرعت بیشتر از حد مجاز طی شده است، جبران کنند.

استفاده از دوربین های کنترل سرعت باعث رانندگی راحت‌تر و ایمن‌تر می‌شود، زیرا رانندگان به سرعت خود در طول مسیر با در نظر گرفتن دوربین‌های کنترل سرعت توجه می‌کنند.

 

محدودیت‌های دستگاه‌های کنترل سرعت

یکی از نقایصی که معمولاً در این سامانه‌ها مشاهده می‌شود، به عنوان خطای سینوسی شناخته یاد می‌شود. در این شرایط، وسیله نقلیه و دوربین هم‌راستا نمی‌شوند. بنابراین تصویر واضحی توسط دوربین ضبط نمی‌شود. یک مورد دیگر که در استفاده از این تجهیزات محدودیت ایجاد می‌کند، هزینه‌های بالای این تجهیزات است. گاهی هم وجود فرکانس‌های مشابه دوربین کنترل سرعت از ثبت تصاویر توسط این سیستم‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین ایجاد سایه توسط دو وسیله نقلیه که هم‌راستا حرکت می‌کنند، یک مانع برای ضبط تصاویر توسط دوربین کنترل سرعت می‌شود. شناخت این ساختار که دوربین کنترل سرعت چگونه عمل می‌کند، می‌تواند به شما در احترام به قوانین و مقررات راهنمایی کرده و در رانندگی کمک کند.

 

دوربین های کنترل سرعت در شب | شب ها دوربین کنترل سرعت چطور کار می کند؟

دوربین کنترل سرعت

دوربین های کنترل سرعت در شب

احتمالا برخی فکر می‌کنند که دوربین‌های ثبت تخلف رانندگان در شب ها کار نمی‌کنند یا تصاویر واضحی نمی‌گیرند. بنابراین، در شب ها می‌توان با سرعت غیر مجاز رانندگی کرد. برخی رانندگان هم فکر می‌کنند با سرعت بالا و تغییر لاین‌ها می‌توانند دوربین ثبت تخلف را گمراه کنند. اما این اعتقادات کاملاً اشتباه است. در مورد عملکرد دوربین‌ کنترل سرعت در جاده باید گفت که این دوربین ها کاملاً دیجیتال هستند و به فلش‌های قدیمی و فیلم نیاز ندارند، باید گفت که در هر شرایط هوایی و زمانی (بصورت شبانه روز) به ثبت وقایع جاده‌ای می‌پردازند. این دوربین‌ها قادر به ثبت و تصویربرداری از رویدادهای اطراف خود در چند جهت مختلف هستند. به عنوان مثال زمانی که با برگه جریمه مواجه می‌شوید، می‌توانید تصاویر زمان وقوع تخلف و مکان رخداد را در چند جهت مشاهده کنید.

دوربین های کنترل سرعت با خطای حداکثر ۲ درصد و تا سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت، عکس‌برداری و فیلم‌برداری در شب و روز و در هر شرایط جوی را انجام می دهند. علاوه بر انجام مأموریت پلیس برای کنترل نامحسوس، این دوربین ها اطلاعات ترافیکی در شب و روز را به‌صورت زنده به مراکز کنترل ترافیک منتقل می کنند. با استفاده از دوربین های کنترل سرعت، پلاک خودرو و سرعت آن در شب نیز قابل تشخیص هستند و جریمه مربوطه نیز به طور همزمان ثبت می شود. به عبارت دیگر، دوربین های کنترل سرعت در شب خاموش نمی شوند و قادر به تشخیص پلاک و سرعت خودرو در هر شرایطی هستند.

 

انواع دوربین کنترل سرعت و ثبت تخلف رانندگی

دوربین کنترل سرعت

انواع دوربین های ثبت تخلف رانندگی و کنترل سرعت

دوربین های ثبت تخلف به دو روش تخلف را ثبت میکنند .

♦ مدل رهگیری لیزری:

به دلیل وجود امواج مختلف در سطح زمین، سامانه رهگیری راداری ممکن است با اختلالاتی مواجه شود. به همین دلیل سامانه رهگیری لیزری جایگزین مناسبی برای آن در نظر گرفته می‌شود. این سامانه بر اساس اصل انعکاس امواج کار می‌کند و به جای امواج رادیویی، از امواج مادون قرمز استفاده می‌کند. این سامانه قادر است تا اطلاعات حرکت هر جسمی را که در مسیر خود قرار دارد، ضبط کند. حتی حرکت یک پرنده نیز قابل ردیابی است و در صورتی که سرعت آن غیر مجاز باشد، دستور عکس‌برداری به دوربین ارسال می‌شود.

♦ سامانه رهگیری ویدئویی:

این سامانه که به لحاظ فنی بسیار جالب و کارآمد محسوب می‌شود، از دو یا چند دوربین ویدئویی متصل به هم، تشکیل شده است. این دوربین‌ها در فواصل معین نصب شده‌ و سیستم به این صورت عمل می‌کند که دوربین اول با خواندن پلاک تمام خودروهایی که از جلوی آن عبور می‌کنند، زمان عبور آنها را به صورت موقت در حافظه خود ذخیره می‌کند. پس از رسیدن خودرو به دوربین دوم و با توجه به زمان رسیدن و فاصله بین دو دوربین، سرعت خودرو محاسبه می‌شود (سرعت = مسافت / زمان). در صورت غیرمجاز بودن سرعت، دوربین دوم دستور گرفتن عکس را صادر می‌کند.

فاصله بین دو دوربین با توجه به شرایط از ۲۰۰ متر تا چند کیلومتر می‌تواند متغیر باشد. این سامانه قادر به تعیین سرعت متوسط خودرو در طول مسیر است. از کاربردهای دیگر این سیستم، ذخیره تصاویر در محدوده دید دوربین است که با بازبینی دوباره آنها می‌توان انواع تخلفاتی چون سبقت غیرمجاز، رعایت نکردن فاصله مجاز، انجام مانورهای خطرناک و حتی تغییر سرعت را تشخیص داد.

پیشنهاد مطالعه : وجود کدام دوربین مداربسته جلوی سارقان منزل را می‌گیرد؟

انواع دوربین های سرعت سنج

مدل استقراری: (در محل به صورت ثابت نصب می شوند.)

دوربین‌های کنترل سرعت استقراری با حسگر راداری در کشورهای صنعتی به طور گسترده برای سنجش سرعت خودروها به کار می‌روند. اصل عملکرد این نوع دوربین‌ها بر پایه پدیده دوپلر استوار است. هنگامی که یک خودرو در محدوده امواج رادار سرعت سنج قرار می‌گیرد، اگر به دوربین نزدیک شود، فرکانس امواج برگشتی افزایش پیدا می‌کند. به عبارت دیگر اگر خودرو به سمت دوربین حرکت کند، فرکانس امواج برگشتی تشدید می‌شود و اگر به سمت دوربین عقب تر شود، فرکانس امواج برگشتی کم می‌شود. دوربین راداری با استفاده از پدیده دوپلر با دقت بسیار بالا سرعت خودروها را تعیین می‌کند. در واقع، سرعت سنج های استقراری با سه تکنولوژی مختلف یعنی رادار، لوپ و لیزر استفاده می‌شوند.

مدل خودرویی: (درون خودرو های پلیس نصب می شوند.)

سرعت سنج‌های نصب شده در خودروهای پلیس، برای ثبت سرعت خودروهای جلویی از درون خودرو استفاده می‌شوند. این دستگاه‌ها به منظور تشخیص سرعت خودروها در خودروهای پلیس نصب می‌شوند و با استفاده از دوربین‌های راداری عملکرد خود را انجام می‌دهند. سرعت سنج‌های نصب شده در خودروها، به‌صورت گسترده در مسیرهایی با کمبود ترافیک و جاده‌های پرتردد به‌کار گرفته می‌شوند.

سیستم دستی: (توسط پلیس با سه پایه در کنار جاده ها مستقر می شوند:)

سرعت سنج‌های دستی با دو مدل راداری و لیزری عرضه می‌شوند. استفاده از سرعت سنج‌های دستی لیزری، نیاز به تمرکز و دقت خاصی دارد و استفاده در کنار بزرگراه‌ها برای اپراتورها بسیار خطرناک است، لذا باید با احتیاط کامل برخورد شود.

عملکرد دوربین کنترل سرعت در شب در دوربین‌های سرعت سنج دستی به طور کامل و با کیفیت نیست. برای کنترل سرعت خودروها در مسیرهای کم ترافیک مانند بزرگراه‌ها و جاده‌های بیابانی، معمولاً دوربین‌های کنترل سرعت دستی راداری به کار گرفته می‌شوند.

 

دوربین کنترل سرعت چه چیزهایی را ثبت می کند؟

اطلاعاتی که پس از ثبت تخلف در دسترس قرار می‌گیرد، شامل تاریخ و زمان و محدودیت سرعت در جاده‌ای که تخلف رخ داده می باشد. علاوه بر این، مسیر حرکت خودرو در زمان تخلف، سرعت خودروی متخلف و لاینی که خودرو در آن حرکت می‌کرد نیز در این اطلاعات درج می‌شود.

 

آیا تغییر لاین در جاده می تواند از ثبت جریمه جلوگیری کند؟

درباره تغییر لاین و حرکت با سرعت بالا باید گفت که هیچ روش موفقی برای گمراه کردن دوربین وجود ندارد. زیرا دوربین‌های ثبت و کنترل سرعت با استفاده از داده‌های ANRP تمامی خطوط را ردیابی می‌کنند و قادر به شناسایی خودروهایی که با سرعت بالا تغییر لاین می‌دهند، هستند. همچنین، تغییر لاین در طول جاده می‌تواند منجر به وقوع سوانح رانندگی شود. بنابراین، رانندگان باید از تغییر لاین پرهیز کرده و همیشه از حفظ فاصله و سرعت مجاز پیروی کنند. همچنین رانندگانی که سرعت مجاز را نادیده گرفته‌اند، حتی اگر در بین خودروهای دیگر حرکت کنند و یا نزدیک خودروهای دیگر باشند، باز هم می‌توانند توسط دوربین‌های ثبت سرعت شناسایی شوند.

کلام آخر

در این مطلب از سایت روبیکس به بررسی کامل دوربین های ثبت تخلف پلیس راهنمایی و رانندگی برای کنترل سرعت پرداختیم. نکته ای که باید همیشه مد نظر داشته باشید، سلامت خود و دیگر کاربران ترافیک می باشد. از این رو رعایت قوانین همواره میتواند سودمند برای شما و سایر افراد باشد.

 

“اگر می‌خواهید در بین رقیبان خود برجسته باشید، سفارش طراحی سایت خود را به ما بسپارید.”

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.