قابلیت HLC دوربین مداربسته چیست – روبیکس

فاطمه خانی
9 اردیبهشت, 1400
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
قابلیت HLC دوربین مداربسته چیست - روبیکس

قابلیت HLC دوربین مداربسته چیست ؟

واژه Hlc برگرفته از عبارت انگلیسی high light compensation است و مفهوم آن تکنولوژی جبران نورهای زیاد می باشد. این قابلیت منجر به بهبود تصاویر دوربین های مدار بسته می شود و از آن برای بالا بردن کیفیت و رزولشن تصویر در محیط هایی که میزان نور افزایش یا کاهش پیدا میکند استفاده می شود.

HLC به این معناست که  لکه های قوی نور که بیشتر در معرض دید تصویر هستند مانند چراغ های اتوموبیل را کاهش و در نتیجه کیفیت تصویر را بهبود می بخشد. برای مثال زمانی که نور چراغ ماشین را کاهش میدهد پلاک ماشین خوانا تر خواهد شد.

قابلیت HLC در جلوگیری از کور شدن دوربین های امنیتی در شب هنگام استفاده از چراغ های جلو خودرو بسیار مفید است. خوانایی پلاک از ویژگی هایی قابلیت HLC است .

 

بهترین اپلیکیشن برای وصل شدن به دوربین مداربسته

 

مکانیزم HLC در دوربین های مداربسته  همانند BLC و WDR برای جبران نوردهی تصاویر به کار می رود. ولی با این تفاوت که نور پس زمینه را بیشتر کاهش داده و با فیلتر نقاط بسیار روشن  تصویری با میزان نوردهی مناسب ثبت و ضبط می کند. در حقیقت قابلیتی برای بهبود تصاویر است و برای افزایش کیفیت و وضوح تصاویر مورد استفاده قرار می گیرد .

اگر دوربین مداربسته قابلیت HLC را نداشته باشد تصویر پلاک واضح نمیباشد

 

هنگامی که دوربین در معرض نور مستقیم قرار می گیرد، به خصوص زمانی که هوا تاریک است، نور مزاحم کیفیت تصویر را کاهش می دهد به طوری که جزئیات قابل مشاهده نیستند و حتی ممکن است تصویر به طور کلی تاریک شود.

اگر دقت کنید در برخی از پارکینگ هایی که می خواهید با ماشین وارد شوید، ابتدا از پلاک شما عکس می گیرند، به این صورت که یا از شما می خواهند چراغ ماشین را خاموش کنید یا این درخواست روی آن نوشته شده است. یک تابلو و جایی که جلوی ماشین است. ببینید حتما نصب کرده اند.

این فرآیند به این دلیل است که اگر زمانی که دوربین بخواهد از پلاک شما عکس بگیرد، چراغ ماشین روشن باشد، نور اضافی چراغ های ماشین شما باعث می شود تصویر نامشخص باشد و امکان خواندن پلاک وجود نداشته باشد. در واقع هیچ چیز در تصویر نهایی مشخص نیست. زیرا این دوربین ها به فناوری HLC مجهز نیستند. البته این مشکل معمولا در تاریکی هوا رخ می دهد.

این روش گاهی اوقات توسط سارقان استفاده می شود که با تابش مستقیم نور به دوربین، اختلال لحظه ای در دوربین ایجاد می شود به طوری که چهره آنها در هنگام ارتکاب جرم قابل شناسایی نیست، اما فناوری HLC به طور هوشمند با حذف نور اضافی محیط، این ضعف را جبران می کند. . انجام داده است.

در حال حاضر مکانیزم HLC به طور گسترده در ورودی پارکینگ ها و پمپ بنزین ها برای تشخیص پلاک خودروها در شب استفاده می شود.

 

نکات مهم در خرید پکیج دوربین مداربسته

 

قابلیت  BLC دوربین مداربسته چیست ؟

Blc از عبارت back light compensation نشات گرفته است و مفهوم آن جبران نور پس زمینه است. عدم وجود این قابلیت در دوربین باعث می شود تصاویر تیره و تار ثبت و ضبط شود.

قابلیت BLC دوربین مداربسته به این معناست که وقتی نور از پشت یک جسم تابیده می شود باعث می شود که جسم تاریک دیده شود و در این حالت جزئیات جسم یا سوژه از بین می رود. قابلیت BLC باعث تصحیح نوری در این حالت می شود و تاثیر نور پیش زمینه‌ای که از پشت جسم در حال تابیدن است کمتر می شود.

زمانی که دوربین در محیطی با نور کم قرار می گیرد اما زاویه دوربین به سمت محیطی با نور زیاد است، تصاویر نهایی دوربین مداربسته تاریک خواهد بود. این مشکل توسط BLC قابل جبران است. در واقع BLC یک مکانیزم نرم افزاری است که با نادیده گرفتن نور پس زمینه و تمرکز بیشتر بر روی محیط کم نور، تصاویر را با نور معمولی می گیرد. به عبارت دیگر در این قابلیت پس زمینه تصویر اهمیت چندانی ندارد.

قابلیت BLC باعت جبران نور پس زمینه می شود و همانند WDR میباشد با این تفاوت که ضعیف تر است و همانند WDR سخت افزاری نیست و به صورت نرم افزاری عمل میکند.تا حدودی جسم را از تیرگی خارج و تصویر را بهبود می بخشد

 

 

تفاوت BLC، HLC و WDR چیست؟

BLC، HLC و WDR همگی عملکردهای مشابهی دارند و برای کمک به دوربین‌های مداربسته برای ثبت تصاویر با کیفیت بهتر در شرایط نوری مختلف اختراع شدند. HLC نقاطی را که نور اضافی دارند تشخیص می دهد و نور را کاهش می دهد، در حالی که BLC در سطح پس زمینه برای جبران نور زیاد استفاده می شود، یعنی به جای متعادل کردن نقاط روشن و کم نور، نقاط روشن تصویر پاک می شود.

به طور کلی دوربین های مداربسته مجهز به BLC و HLC با فیلتر کردن نور اضافی در محیط، تصاویری شفاف با وضوح بالا ثبت می کنند. و WDR از ترکیب دو عکس برای ارائه تصویری با کیفیت بهتر برای متعادل کردن میزان نوردهی در تصویر استفاده می کند.

مکانیزم های blc و hlc نرم افزاری هستند در حالی که مکانیسم های wdr سخت افزاری هستند. در نتیجه تصاویر دوربین های مداربسته مجهز به قابلیت WDR بهتر و واضح تر از BLC و HLC هستند و از این رو قیمت این دوربین ها بالاتر است.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.