دوربین مدار بسته آنالوگ بهتر است یا دوربین مداربسته دیجیتال؟

فاطمه خانی
15 اسفند, 1400
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
دوربین آنالوگ روبیکس

دوربین‌های آنالوگ به دلیل قیمت کمتر و عملکرد ساده‌تر، در مکان‌های کوچک کاربرد بیشتری دارند. ولی دوربین‌های تخصصی‌تر دیجیتال به دلیل کیفیت بالا، پردازش تصاویر و وضوح بهتر، استهلاک پایین، امکانات و پشتیبانی بهتر و سریع‌تر، در مکان‌های عمومی یا شخصی بزرگ و مهم که نیازمند تعداد بالای دوربین هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دوربین‌های مدار بسته تحت شبکه از عملکرد بهتری نسبت به دوربین‌های مدار بسته آنالوگ برخوردار هستند، اما هر کدام کاربرد مخصوص به خود را دارند؛علی الخصوص که در سال‌های اخیر که دوربین‌های مدار بسته آنالوگ هم ارتقا داده شده‌اند، بیشتر از سیستم‌های ترکیبی IP که شامل اجزای آنالوگ و دیجیتال است، استفاده می‌شود.

به طور کلی ممکن است اجرای یک پروژه دوربین مدار بسته تحت شبکه نسبت به آنالوگ، کمی گران‌تر باشد، از طرفی تعمیر و نگهداری سیستم حفاظت تصویری با دوربین تحت شبکه کمی دشوارتر است، اما باید این را در نظر گرفت که این هزینه با توجه به به روز تر بودن و دارا بودن امکانات بیشت دوربین مدار بسته دیجیتال ، قابل توجیه است .

a2 1

علت نام گذاری این نوع از دوربین های مداربسته ، شکل ظاهری آنهاست . در زبان انگلیسی Dome به معنی گنبد است. این نوع دوربین بیشتر برای نصب در محیط های داخلی پیشنهاد می شود. به دلیل ساختار دوربین دام، آن را زیر سقف نصب می کنند. کاربرد های این دوربین عبارت است از نصب در منازل، اداره ها، فروشگاه ها، داخل قطار مترو و…. جنس بدنه دوربین دام اغلب پلاستیک و در مواردی نیز از فلز ساخته شده است.

این دوربین ها براساس این که بستر نصب آنها بر چه مبنایی باشد به دو دسته تقسیم بندی می شوند. دوربین مداربسته دام بر مبنای کابل کشی با کابل شبکه و دوربین مداربسته دام بر مبنای کابل کشی با کابل کواکسیال. البته از نظر ظاهری دوربین های تورت Turret نیز در انواع دوربین مدار بسته دام قرار می گیرد.

تفاوت انواع دوربین مدار بسته با دوربین های دام این است که این دسته از دوربین ها مناسب محیط های داخلی و خارجی هستند. شکل دوربین باعث می شود افراد بیننده نتوانند تشخیص دهند که دوربین به کدام سمت روبرو است ، که همین امر به دلیل طراحی منحصر به فرد آنهاست و مجرمان را از این امر بازمی دارد.

دوربین مداربسته باکس یا صنعتی Box

دوربین های مداربسته باکس یا دوربین صنعتی دوربین هایی هستند معمولا به شکل مکعب مستطیل. کاربرد آنها همان طور که از نامش پیداست بیشتر در موارد صنعتی است. لنز این دوربین های به طور جداگانه به آن متصل می شود.

دوربین مداربسته چشم ماهی fisheye

دوربین مداربسته چشم ماهی از گروه دوربین های مداربسته ۳۶۰ درجه است. به علت زاویه دید گسترده ای که دارند امکان نظارت و مشاهده تصاویر را در تمامی جهات میسر خواهند کرد. البته ارتفاع نصب در این دوربین ها از اهمیت بیشتری برخوردار است.

دوربین مداربسته بولت (Bullet)

دوربین های  بولت یا گلوله ای  به دلیل شکل استوانه ای متمایزشان که شبیه پوسته گلوله است، نامگذاری می شوند. به عنوان یکی از رایج ترین انواع دوربین های امنیتی، دوربین های گلوله ای یک بازدارنده قابل مشاهده هستند. در واقع، مطالعات نشان داده اند که وجود دوربین های امنیتی، ملک شما را به یک هدف کمتر مطلوب تبدیل می کند. دوربین های گلوله مانند دوربین های Dome را می توان در داخل و خارج از منزل نصب کرد.

از مزایای اصلی دوربین های گلوله می توان به برد و نصب آنها اشاره کرد. دوربین های گلوله برد طولانی تری دارند که آنها را برای مشاهده مناطق بزرگ مانند حیاط خلوت و پارکینگ ایده آل می کند. همچنین نصب دوربین های گلوله راحت تر است و به دلیل فرم دوربین گلوله می توان لنزهای بزرگتری را روی بدنه آن نصب کرد. ایده آل برای استفاده در فضای باز، نوک دوربین گلوله دارای یک لبه کوچک است که به محافظت در برابر تابش خیره کننده و آب و هوا کمک می کند.

مزایای دوربین اصلی گلوله:

برد طولانی تر

نصب آسان

استفاده در فضای داخلی و خارجی

ضد آب و هوا

دید در شب

تکنولوژی دوربین های دید در شب

این  نوع از دوربین ها می توانند تصاویر رنگی را در شرایط بسیار کم نور ضبط کنند. تکنولوژی دید در شب را می توان در شب و روز استفاده کرد و به لطف طیف گسترده ای از قابلیت ها عملکرد بهینه ای را ارائه می دهد. آنها مجهز به سنسورهای اسکن پیشرفته ½ ”CMOS هستند که به دستگاه اجازه می دهد تصاویر با کیفیت بالا را انتخاب کند و به منبع نور اضافی نیازی ندارد که این یک دوربین برای امر نظارت بر امنیت شبانه مناسب است. مزیت این دوربین ها عبارتند از :

  • ویژگی های هوشمند : عبور از خط ، تشخیص صدا و چهره
  • می تواند برای بسیاری از اهداف استفاده شود
  • کیفیت بالا

 

دوربین مدار بسته روز / شب

این نوع دوربین های مدار بسته که قادر به کار در هر دو محیط عادی و کم نور هستند از عدم نیاز به روشن کننده مادون قرمز داخلی بهره مند می باشند ، زیرا به لطف تراشه های تصویربرداری بسیار حساس خود می توانند تصاویر تاریک و واضح را در تاریکی ثبت کنند. به همین دلیل ، این دوربین ها برای برنامه های نظارت بر فضای باز که دوربین های IR قادر به عملکرد مطلوب نیستند ایده آل هستند. از دیگر مزایای دوربین های شب / روز می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • ضبط به دو صورت رنگی و سیاه / سفید
  • در دسترس بودن انواع متنوع
  • قابلیت مادون قرمز

دوربین های عکس حرارتی / دوربین های مادون قرمز

یکی از بهترین دوربین های نظارتی ۲۴ ساعته در اطراف ارائه فرودگاه ها ، بنادر دریایی و بسیاری از زیرساخت های مهم با تصاویر با کیفیت است. دوربین های مادون قرمز دارای LED های کوچکی هستند که لنز را احاطه کرده اند تا به شما کمک کند تا چهره های متحرک را با رنگ سیاه و سفید ضبط کنید. دوربین های تصویری حرارتی می توانند در مسافت های طولانی تا ۳۰۰ متر دورتر را ببینند! از دیگر مزایای دوربین های مادون قرمز می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • مجرمان . افراد خاطی را در فاصله ۲۵۰ تا ۳۰۰ متری شناسایی می کند
  • برای نور کم بسیار مناسب اند .
  • تابش حرارتی از موانع بینایی عبور می کند

دوربین مدار بسته بی سیم (wireless)

a222

دوربین مداربسته بی سیم یا wireless سیستمی است که اطلاعات شامل تصاویر و صدا را از طریق انتقال بدون کابل (باند رادیویی) به نقاط دیگر به عنوان گیرنده منتقل می کند. البته بسیاری از دوربین‌های مداربسته بی سیم به یک کابل یا سیم برای تامین برق دوربین نیاز دارد و استفاده از کلمه ی بی‌سیم تنها برای انتقال فیلم و صدا اشاره دارد. با این حال ، بعضی از دوربین‌های مداربسته بی سیم از طریق باتری کار می کنند که کاملا بی سیم حساب می‌شوند.

مزایای خرید دوربین بی سیم

امروزه دوربین مدار بسته بی سیم به دلیل مزایایی که دارد در بین استفاده کنندگان بسیار محبوب شده است.مزایای استفاده از این نوع دوربین ها عبارت است از :

  • نصب آسان به دلیل عدم نیاز به سیم کشی کابل از ضبط کننده به سمت دوربین
  • کاهش نیاز به فضا و تجهیزات
  • انعطاف پذیری بیشتر برای محل نصب
  • عدم نیاز به کابل کشی و خرابی ساختمان برای این منظور و اصلاح سیم کشی زیرساختی
  • پشتیبانی از کارت حافظه
  • قابلیت نظارت از راه دور
  • قابلیت انطباق سریع با تغییرات
  • کم بودن هزینه های خرید ، نصب و نگه داری

با توجه به رشد روز افزون تکنولوژی و مشاغل جدید ، نیاز به حفظ امنیت نیز بالا رفته و این تکنولوژی به کمک می آید تا با طراحی دوربین های مدار بسته و سیستم های امنیتی قوی تر، از وقوع جرم و ایجاد خسارات پیشگیری شود.

انتخاب و خرید دوربین بی سیم یا همراه با سیم کاملا بستگی به شرایط و مکان مورد استفاده شما دارد. شما می‌توانید برای انتخاب بهتر با کارشناسان روبیکس تماس حاصل فرمایید. فروشگاه اینترنتی دوربین مداربسته روبیکس توانایی کامل در راهنمایی شما داشته و بهترین دوربین‌ها را با قیمت های مناسب و همچنین به صورت حضوری جهت خرید دوربین مداربسته در تهران را برای شما فراهم می‌آورد.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.