اصطلاحات دوربین مداربسته

فاطمه خانی
16 بهمن, 1400
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
اصطلاحات دوربین مداربسته

در این مقاله ما قصد داریم که درمورد انواع اصطلاحات دوربین مداربسته اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم در زیر لیستی از اصطلاحات فنی که گاهی اوقات با دوربین های مداربسته مرتبط می شود آورده شده است.

آنالوگ Analog

در دوربین مداربسته، آنالوگ به فرمت فیلم دوربین اشاره دارد؛ این به سیستم‌ها و مؤلفه‌هایی اشاره دارد که از فرمت‌های ویدیویی ترکیبی استاندارد NTSC/PAL استفاده می‌کنند. فناوری جدید به Analog اجازه می دهد تا رزولوشن های بالایی را بدست آورد که به آن ها HD Analog یا HDCCTV گفته می شود. رزولوشن فعلی HD تا سال ۲۰۱۹ تا ۸ مگاپیکسل است.

HD (High Definition)

دوربین‌های مداربسته با وضوح بالا (HD) نیاز به تصویربرداری با وضوح بالا را برآورده می‌کنند که برای بسیاری از اهداف نظارتی ضروری است. اطمینان از کیفیت فیلمبرداری از استاندارد قابل قبولی است که می تواند هم برای نظارت امنیتی پیشگیرانه و هم برای اهداف شواهد استفاده شود.

تصاویر دوربین مداربسته ۱۰۸۰p با کیفیت بالا (HD) برای ارائه فیلم شواهد موثر بسیار مهم هستند. کمک به اپراتورها، پلیس و دادستان برای شناسایی اشیاء و افراد، جزئیات دوربین مداربسته HD، سوژه ها و اقدامات را با اطلاعات دقیق تر ثبت می کند.

 (DVR)

یک ضبط کننده ویدیوی دیجیتال (DVR) ویدئو را در دستگاه های ذخیره سازی محلی، معمولاً هارد دیسک، ضبط می کند DVR می تواند منابع ویدئویی آنالوگ را در محل ضبط کند یا از یک منبع دیجیتال فیلم بگیرد. دستگاه‌های DVR را می‌توان از طریق کابل‌های کواکسیال به دوربین‌های آنالوگ متصل کرد که امکان دسترسی از راه دور را به آن‌ها می‌دهد. دستگاه‌های DVR عملکردهای پیشرفته‌تری مانند امکان جستجوی ضبط‌های رویدادها یا مرتب‌سازی بر اساس زمان و تاریخ را ارائه می‌دهند. دستگاه‌های DVR را می‌توان طوری پیکربندی کرد که پس از پر شدن فضای ذخیره‌سازی، به‌طور خودکار فیلم‌های قدیمی‌تر را جایگزین کنند.

 

 (NVR)

ضبط‌کننده ویدیوی شبکه (NVR) یک دستگاه دیجیتالی است که روی شبکه دوربین مداربسته IP شما قرار می‌گیرد تا جریان‌های تصویر/ویدیو زنده را دریافت کرده و آنها را به صورت دیجیتالی روی هارد دیسک ضبط کند.

جایگزینی برای ضبط مبتنی بر کامپیوتر/سرور ، NVR نصب پیچیده‌تری را ارائه می‌دهد، راه‌اندازی آن آسان‌تر است و یک رابط کاربرپسند برای استفاده روزمره دارد. از آنجایی که NVR صرفاً برای نظارت دوربین مدار بسته IP طراحی شده است، سیستم عامل تعبیه شده برای کنترل حداکثر تعداد دوربین هایی که واحد پشتیبانی می کند بهینه شده است. این بدان معنی است که شما می توانید مطمئن باشید که NVR بر خلاف رویکرد مبتنی بر رایانه/سرور که دارای متغیرهای زیادی است که می تواند بر عملکرد تأثیر بگذارد، قابل اعتماد، پایدار و مطابق با هدف کارایی خواهد بود.

امروزه اکثر NVR ها نظارت تصویری زنده را نیز ارائه می دهند و همچنین امکان دسترسی از راه دور را فراهم می کنند تا تعدادی از افراد بتوانند به طور همزمان با استفاده از ورود ایمن به سیستم وارد شوند و دوربین های خود را در همان دستگاه مشاهده کنند.

دوربین پروتکل اینترنت (IP) چیست؟

دوربین‌های پروتکل اینترنت که به آن‌ها دوربین‌های IP یا دوربین‌های شبکه نیز گفته می‌شود، نظارت تصویری دیجیتال را با ارسال و دریافت فیلم از طریق اینترنت یا شبکه محلی (LAN) فراهم می‌کنند. همانطور که از نام آنها پیداست، دوربین های IP از طریق WiFi یا کابل Power over Ethernet (PoE) به یک شبکه متصل می شوند. آنها اغلب با ضبط‌کننده‌های ویدئوی شبکه ( NVR ) و گاهی اوقات ضبط‌کننده‌های ویدئوی دیجیتال ( DVR ) استفاده می‌شوند، که آنها را به یک راه‌حل معمول برای نظارت تصویری سازمانی تبدیل می‌کند.

آدرس IP

مخفف Internet Protocol. IP یک شماره / آدرس IP منحصر به فرد است که توسط یک مرجع اینترنتی اختصاص داده شده است که رایانه ای را در اینترنت شناسایی می کند. این عدد شامل چهار گروه از اعداد بین ۰ تا ۲۵۵ است که با نقطه (نقطه) از هم جدا شده اند. به عنوان مثال ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۲۵۴ یک آدرس IP است .

دوربین های IP

اینها دوربین های ویدئویی مبتنی بر IP هستند که از شبکه IP به عنوان پایه خود استفاده می کنند نه سیگنال های ویدئویی سنتی که در سیستم های پخش و مدار بسته استفاده می شود. مهاجرت به دوربین های IP به دلیل قابلیت های وضوح بالاتر و همچنین قابلیت ها افزایش یافته است. با این حال، دوربین های آنالوگ HD شکاف در وضوح را به طور چشمگیری پر کرده اند (در حال حاضر تا ۸ مگاپیکسل).

IP66

این مخفف Ingress Protection است. این معیاری برای سنجش توانایی یک محفظه برای مقاومت در برابر گرد و غبار و آب است. مانند IP66 (معمولاً) به صورت دو عدد بیان می شود. این امتیاز به این معنی است که محفظه گنبدی در فضای باز شما در برابر ورود آب و گرد و غبار کاملاً مقاوم است.

IPv4

فرم آدرس پروتکل اینترنت IPv4 آدرس IP یک آدرس عددی ۳۲ بیتی است که توسط ۴ عدد ظاهر می شود که بر اساس نقطه تقسیم می شود. هر عدد می تواند از ۰ تا ۲۵۵ باشد.

IPv6

پروتکل اینترنت نسخه ۶ (IPv6) جدیدترین نسخه پروتکل اینترنت (IP) است، پروتکل ارتباطی که سیستم شناسایی و مکان یابی را برای رایانه های موجود در شبکه ها فراهم می کند و ترافیک را در سراسر اینترنت هدایت می کند.

 

AGC

کنترل افزایش خودکار به طور خودکار سیگنال ویدیویی را در شرایط کم نور افزایش می دهد. در روزهای مدرن AGC در اکثر دوربین ها موجود است.

AHD

استاندارد نظارت تصویری مدار بسته تلویزیونی آنالوگ با وضوح بالا که از کابل کواکسی برای انتقال ویدیوی HD از دوربین های امنیتی به دستگاه های DVR استفاده می کند. AHD از وضوح تصویر ۷۲۰p، ۱۰۸۰p (2MP)، ۴MP، ۵MP و ۸MP  HD پشتیبانی می کند.

 

سنسور CDS

برخی مکان‌ها از CDS نقل قول می‌کنند که به دوربین‌ها کمک می‌کند در نور کم ببینند. این فقط سلول عکس است که چراغ‌های مادون قرمز را روشن می‌کند، بنابراین هر دوربینی که نور مادون قرمز داخلی دارد، یک سنسور سولفید کادمیوم خواهد داشت این فقط یک کلید نور است و هیچ ارتباطی با سنسور CCD دوربین یا مدار پردازش مرتبط با آن ندارد.

BLC

جبران نور پس زمینه این یک ویژگی هوشمندانه است که به یکنواخت شدن تصویر کمک می کند. تصور کنید جلوی پنجره ایستاده اید و شخصی از شما عکس می گیرد. دوربین یا شما را به عنوان سوژه انتخاب می‌کند و بیرون پنجره رنگ پریده و شسته به نظر می‌رسد، یا بیرون را به عنوان سوژه انتخاب می‌کند و شما خیلی تاریک می‌شوید. جبران نور پس زمینه به جلوگیری از این امر کمک می کند و تصویر را یکنواخت می کند.

AES

کرکره الکترونیکی اتوماتیک. اگر به یک دوربین عکاسی معمولی برای گرفتن عکس فکر می کنید، سرعت شاتر را طوری تنظیم می کنید که میزان نور ورودی به دوربین را تغییر دهید. در نور شدید به شاتر سریع نیاز دارید، در نور کم به شاتر آهسته تر نیاز دارید. با دوربین مداربسته، شاتر فیزیکی ندارید، بلکه یک معادل الکترونیکی دارید. هرچه بیشتر “باز” ​​باشد، نور بیشتری وارد می شود اما همچنین تصویر تارتر می شود.

AGC

کنترل افزایش خودکار  به دوربین اجازه می دهد تا تصاویر ثابتی را در شرایط نوری مختلف حفظ کند ؛ زمان‌های مختلف روز ، و زمان‌های مختلف سال، نورهای متفاوتی را ارائه میدهد AGC یک تصویر ثابت را تضمین می کند.

نور مادون قرمز

برخی از دوربین های ما دارای نور مادون قرمز داخلی هستند در سطوح کم نور، LED های کوچک خود را روشن می کنند و دوربین به حالت سیاه و سفید تغییر می کند ، شما در واقع نمی توانید نور مادون قرمز را با چشم انسان ببینید اگرچه اگر به LED های دوربین نگاه کنید متوجه درخشش قرمز بسیار خفیف خواهید شد دوربین نور مادون قرمز را هنگام برخورد با سطح دریافت می کند و به عقب منعکس می کند، بنابراین می تواند در تاریکی ببیند!

فیلتر برش I/R

این یک دستگاه مکانیکی است که یک فیلتر مادون قرمز را در طول روز جلوی لنز دوربین می‌کشد تا نمایش رنگ را بهبود بخشد. در شب وقتی دوربین به سیاه و سفید تغییر می کند و چراغ مادون قرمز روشن می شود، فیلتر از بین می رود. ما عموماً از فیلترهای برش I/R طرفداری نمی کنیم، زیرا آنها در اثر سن یا شرایط محیطی شدید (عمدتاً شرایط یخ زدگی)ممکن است از کار بیفتند.

IR

نور مادون قرمز طول موج نور تولید شده در زیر قسمت مرئی طیف است. انسان ها نمی توانند این نور را ببینند اما دوربین ها می توانند. دوربین های IR از LED های مادون قرمز برای روشن کردن یک منطقه و ارائه تصاویر قابل استفاده (سیاه و سفید) در تاریکی مطلق استفاده می کنند.

فیلتر برش IR

نور مادون قرمز می تواند رنگ ها را در دوربین های CCD و CMOS مخدوش کند. فیلتر IR اغلب در دوربین ها برای فیلتر کردن نور مادون قرمز در شرایط روشنایی روز استفاده می شود. یک فیلتر برش IR به طور خودکار در نور کم برداشته می شود تا دوربین بتواند از نور مادون قرمز در شرایط نور کم استفاده کند. دوربین معمولاً در این زمان به عملکرد سیاه و سفید تغییر می کند زیرا B/W بهتر از رنگ در نور کم کار می کند. با این حال، دوربین های Starlight جدید به عنوان راهی برای دوربین ها برای رنگی ماندن در سطوح نور بسیار کم ظاهر شده اند.

 

DSP

پردازش سیگنال دیجیتال این اصطلاح کلی است که برای توصیف بهبود تصویر اولیه استفاده می شود. همچنین دارای ویژگی های اضافی مانند جبران نور پس زمینه، تشخیص حرکت و غیره است. این روی ریزتراشه های جدا از سنسور CCD یا CMOS انجام می شود.

دوربین دوگانه CCD

این راه حلی است که گاهی اوقات برای دوربین هایی با نور مادون قرمز داخلی استفاده می شود. در طول روز از CCD رنگی برای ضبط تصاویر استفاده می شود. هنگامی که سطح نور کاهش می یابد، LED مادون قرمز روشن می شود و دوربین به یک CCD سیاه و سفید جداگانه تغییر می کند. این اجازه می دهد تا از یک CCD سیاه و سفید با وضوح بالا استفاده شود.

دیافراگم

دیافراگم به مقدار F Stop لنز اشاره دارد. این ناحیه از دیافراگم است که میزان نور مجاز برای ورود به سنسور تصویر را تعیین می کند. هرچه عدد F-stop کمتر باشد، نور بیشتری می تواند جذب کند، f 1.0 به این معنی است که می تواند در سطح لوکس کم (نور) کار کند.

هوش مصنوعی (هوش مصنوعی)

هوش مصنوعی برای نظارت تصویری از برنامه‌های نرم‌افزاری رایانه‌ای استفاده می‌کند که تصاویر دوربین‌های مداربسته را به منظور شناسایی انسان‌ها، وسایل نقلیه یا اشیاء تجزیه و تحلیل می‌کند. عملکردهای متداول هوش مصنوعی شامل «تشخیص چهره»، «تشخیص چمدان چپ» و «تقاطع خط» از جمله موارد دیگر است.

نسبت تصویر

نسبت اندازه تصویر عمودی به افقی. این معمولاً برای ویدیوهای آنالوگ ۴:۳ است. یک مانیتور عریض معمولا دارای گزینه فرمت ویدیویی ۱۶:۹ است.

AVI

مخفف Audio Video Interleaved. این یک فرمت ویدئویی معمولی است که در دنیای رایانه شخصی استفاده می شود که می تواند توسط برنامه های مختلف استاندارد خوانده شود. برخی از تولیدکنندگان DVR می‌توانند ویدیو را به فایل‌های AVI برای بررسی آسان در یک رایانه شخصی استاندارد صادر کنند.

HDMI

مخفف عبارت High Definition Multimedia Interface. این یک اتصال کابلی است که در لوازم الکترونیکی مصرفی استفاده می شود و وضوح بالایی را ارائه می دهد. این نوع اتصال در حال حاضر در محصولات دوربین مداربسته رایج است و نسبت به VGA یا کامپوزیت وضوح بالاتری دارد.

ال سی دی

LCD مخفف عبارت Liquid Crystal Display است. اکثر مانیتورهای مدرن از این برای ارائه صفحه نمایش خود استفاده می کنند.

شبکه

به دو یا چند رایانه اجازه می دهد تا اطلاعات را به سرعت و به راحتی تبادل کنند. همچنین، در نظارت، اصطلاحی برای توصیف دوربین های IP دوربین های شبکه IPاستفاده می شود.

پهنای باند شبکه

این به میزان کل ترافیک شبکه ای که در شبکه مجاز است اشاره دارد. یک اتصال LAN معمولی ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه است. همه دستگاه‌های موجود در آن قسمت از شبکه، پهنای باند موجود را به اشتراک می‌گذارند. ترافیک WAN به دلیل اتصال کندتر به دنیای خارج بسیار کندتر است.

سوئیچ شبکه

یک دستگاه سخت افزاری که برای اتصال چندین دستگاه به یک شبکه استفاده می شود. این دستگاه ها معمولا از چهار تا ۳۲ ورودی دارند. آنها را می توان به یکدیگر متصل کرد تا شبکه با هر اندازه ای ایجاد کند.

NTSC

کمیته سیستم های تلویزیون ملی انجمن صنایع الکترونیک (EIA) که مشخصات قالب NTSC تایید شده توسط کمیسیون ارتباطات فدرال را برای پخش رنگی تجاری ایالات متحده آماده کرد. “NTSC” همچنین به فرمت تلویزیون رنگی با ۵۲۵ خط اسکن، فرکانس میدانی ۶۰ هرتز، پهنای باند پخش ۴ مگاهرتز، فرکانس خط ۱۵٫۷۵ کیلوهرتز، فرکانس فریم ۱/۳۰ ثانیه و فرکانس فرکانس فرعی رنگی اشاره دارد. ۳٫۵۸ مگاهرتز NTSC استاندارد آمریکای شمالی برای دوربین مداربسته است.

شبکه های خصوصی

اصطلاح شبکه خصوصی بسیار عمومی است. به طور کلی به این معنی است که شبکه به کاربران خاصی محدود می شود. این می تواند از یک گروه بندی جداگانه از رایانه های متصل به صورت محلی، دو شبکه محلی متصل به هم از طریق یک اتصال تلفنی، تا یک “اینترانت” پیچیده که از طریق اینترنت قابل دسترسی است، اما فقط برای کاربران مجاز در دسترس است، باشد. نسخه اینترانت اغلب به عنوان “شبکه خصوصی مجازی” نامیده می شود. در مورد ضبط‌کننده‌های ویدیوی دیجیتال و اتصالات نرم‌افزاری از راه دور آن‌ها، ما به یک شبکه خصوصی به عنوان گروه جداگانه‌ای از دستگاه‌های امنیتی اشاره می‌کنیم که مستقیماً به شبکه تجاری عادی شرکت متصل نیستند. مزیت این شبکه خصوصی این است که شما تمام پهنای باند را برای یک هدف خاص در اختیار دارید و در صورت خرابی روی سایر شرکت ها تأثیری نمی گذارید.

اختصاصی

در زمینه دوربین مدار بسته اختصاصی نشان دهنده یک روش غیر استاندارد برای انجام کاری است. بسته به نتایج ممکن است خوب یا بد باشد. (معمولا بد). برخی از راه‌حل‌های نرم‌افزاری اختصاصی قبل از پیاده‌سازی استانداردهای فعلی توسط سازندگان توسعه داده شدند. برخی از آنها تلاش هایی برای دور زدن عمدی توانایی کار با تجهیزات سازنده دیگر هستند. بیشتر آنها به طور جداگانه توسعه یافته بودند و هیچ فکری به این موضوع نداشتند که چگونه شخص دیگری به همان موضوع نزدیک شده است. نقص تجهیزات اختصاصی این است که به محض اینکه سازنده پشتیبانی از آن را متوقف کند، سیستم شما عملاً از بین می رود.

WAN

مخفف Wide Area Network. WAN معمولاً تعدادی شبکه محلی جداگانه است که از طریق پیوندهای مخابراتی ISDN، T1، DSL و غیره مستقیماً یا از طریق اینترنت به یکدیگر متصل می شوند.

WDR

مخفف Wide Dynamic Rangeاین به دوربین ها اشاره دارد. این یک ویژگی سطح بالا است. دوربینی که تصویری را با بخش‌های بسیار روشن و بسیار تاریک مشاهده می‌کند، احتمالاً هیچ جزئیاتی را در مناطق تاریک نشان نمی‌دهد، زیرا دوربین برای کاهش نواحی روشن تنظیم شده است. با WDR نمای دوربین بسیار بهبود می یابد و جزئیات را در مناطق روشن و تاریک نشان می دهد. این ویژگی همچنین جزئیات بهتری از تصویر را در شرایط کم نور ارائه می دهد.

وای فای

یک فناوری WLAN (شبکه محلی بی سیم) است. این اتصالات داده پرسرعت بی سیم برد کوتاه بین دوربین های IP به نقاط دسترسی Wi-Fi مجاور را فراهم می کند. Wi-Fi دارای انواع مختلف رمزگذاری استاندارد WPA / WPA2 / WEP برای دسترسی ایمن است. انواع Wi-Fi وجود دارد، ۸۰۲٫۱۱g، قادر به ارائه سرعت تا ۵۴Mbps است و با ۸۰۲٫۱۱b سازگار است.

TCP/IP

این مخفف عبارت Transmission Control Protocol/Internet Protocol است. این رایج ترین پروتکل برای برقراری ارتباط از طریق اینترنت است.

تور

به کنترل PTZ اشاره دارد: می توانید یک سری دوربین، تنظیمات از پیش تعیین شده و الگوها را در یک تور انتخاب کنید. این از یک دوربین، از پیش تعیین شده یا الگو به ترتیب و برای زمان انتخاب شده به دوربین دیگر تغییر می کند. نتیجه یک تور است (این نام از یک تور نگهبان گرفته شده است که در آن نگهبان بطور فیزیکی از مکانی به مکان دیگر می رود) ویدیو از یک مکان مرکزی.

برد انتقال

به طور کلی به مسافتی که یک سیگنال ویدیویی طی می کند اشاره دارد. محدوده انتقال بر اساس تکنولوژی متفاوت است.

TVI

رابط ویدئویی حمل و نقل با وضوح بالا. این یک فناوری پردازش و انتقال سیگنال دیجیتال است که برای انتقال ویدئو در دوربین‌های امنیتی HD و DVR استفاده می‌شود. فناوری HDTV توسط شرکتی به نام Techpoint توسعه یافته است. آنها استاندارد ویدئویی TVI را در سال ۲۰۱۴ منتشر کردند.

 

یو اس بی

مخفف Universal Serial Bus. این سخت افزار PC استاندارد است. این اجازه می دهد تا دستگاه های خارجی به راحتی به رایانه شخصی، DVR و غیره متصل شوند. دستگاه های متصل معمولاً هارد دیسک، CD/DVD و درایوهای فلش هستند.

 

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.