دزدگیر اماکن چیست و به چه صورت عمل میکند

فاطمه خانی
5 اردیبهشت, 1401
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
دزدگیر اماکن چیست و به چه صورت عمل میکند

فناوری پشت سیستم های امنیتی اماکن در دهه ی گذشته به طور قابل توجهی تغییر کرده است. تقریباً همه سیستم‌های امنیتی اکنون بی‌سیم هستند و بسیاری از آنها نیز مانند سیستم‌های اتوماسیون خانگی هستند ، بعلاوه به لطف گوشی های هوشمند و پنل های صفحه نمایش لمسی، اکنون استفاده از آنها بسیار ساده تر شده است. در این راهنما، ما به شما کمک می کنیم تا بفهمید سیستم های امنیتی چگونه کار می کنند با روبیکس همراه باشید .

سیستم های امنیتی اماکن (خانه،مکان های تجاری و…)چیست و چگونه کار می کنند؟

هدف اصلی یک سیستم امنیتی خانه ایمن نگه داشتن اموال شما و افراد داخل آن است. آسیب ممکن است به صورت دزدی، حمله به خانه، آتش سوزی، سیل یا سایر بلایای زیست محیطی باشد. اکثر سیستم های امنیتی خانه می توانند همه این موارد را کنترل کنند. این سیستم‌ها از ترکیبی از حسگرها استفاده می‌کنند که از طریق فرکانس‌های رادیویی یا سیم‌ها به یک هاب مرکزی ارتباط برقرار می‌کنند، که سپس با استفاده از یک اتصال سلولی یا گاهی اوقات یک خط ثابت با دنیای خارج ارتباط برقرار می‌کند. هاب به طور کلی یک صفحه نمایش لمسی است که روی دیوار شما نصب می شود یا یک جعبه کوچک که روی پیشخوان یا در کمد قرار می گیرد.

سنسورها به صورت استراتژیک در اطراف اماکن شما در نقاط ورودی مانند درها و پنجره های طبقه اول و همچنین در راهروها و مناطق پرتردد نصب می شوند. آنها تشخیص می دهند که چه زمانی در یا پنجره باز یا بسته می شود، یا زمانی که شخصی در خانه شما در حال حرکت است سیستم مسلح می شود، پس از فعال شدن یک سنسور، یک هشدار به هاب ارسال می کند. سپس هاب یک زنگ صوتی را به صدا در می آورد و یک اعلان برای شما ارسال می کند (یک تماس تلفنی، متن یا یک اعلان در یک برنامه تلفن همراه) و اگر نظارت حرفه ای دارید می تواند به مرکز نظارت هشدار دهد.

امروزه اکثر سیستم های امنیتی خانه بی سیم هستند و برای نصب نیازی به تلفن ثابت یا برق ندارند. در اینجا خلاصه ای از ویژگی های رایج هشدار امنیتی و کارهایی که هر کدام انجام می دهند آورده شده است:

پانل کنترل یا هاب


این قلب یک سیستم امنیتی است،از سیگنال های رادیویی برای برقراری ارتباط با حسگرهای امنیتی شما و مرکز نظارت استفاده می کند .

دوربین امنیتی

دوربین‌های امنیتی هوشمند به وای‌فای متصل می‌شوند و ما را قادر می‌سازند از راه دور فیلم‌های سیستم خود را پخش مستقیم کنیم و زمانی که دوربین‌های ما حرکت، افراد یا بسته‌ها را تشخیص می‌دهند، اعلان‌ها را دریافت می‌کنند. بسیاری از دوربین‌ها شامل دید در شب مادون قرمز یا رنگی ، فضای ذخیره‌سازی ابری یا محلی، و صدای دو طرفه هستند که به ما امکان می‌دهد با هر کسی که پشت دوربین است صحبت کنیم. برخی از دوربین ها دارای پلتفرم های هوشمند مانند Amazon Alexa یا Google Assistant نیز هستند.

سنسور حرکت

سنسورهای حرکتی باید در ورودی یا راهروی اصلی در طبقه همکف خانه قرار گیرند تا بتوانند حرکت را تشخیص دهند و به ما هشدار دهند. این دستگاه‌ها با باتری کار می‌کنند و معمولاً در بالا قرار می‌گیرند تا مناطقی را که افراد در خانه شما در حرکت هستند، بپوشانند. اینها عمدتاً از فناوری به نام مادون قرمز غیرفعال استفاده می کنند که حرکت را با احساس گرمای بدن تشخیص می دهد.

سنسور ورودی

این سنسور ها که به عنوان سنسورهای تماس نیز شناخته می شود، از یک حسگر و یک آهنربا تشکیل شده اند. شما سنسور را روی یک قسمت در یا پنجره و آهنربا را در قسمت دیگر قرار می دهید. هنگامی که در یا پنجره باز می شود، تماس بین آنها قطع می شود و سیگنالی به هاب ارسال می شود.

سنسور شکستن شیشه

سنسور شکستن شیشه به صدای شکستن شیشه گوش می دهد و به طور کلی بردی در حدود ۲۵ فوت دارد.

از آنجایی که اگر سارق پنجره را بشکند و سپس از آن عبور کند تا به خانه شما دسترسی پیدا کند، سنسور شکستن شیشه یک معیار خوب برای پنجره ها و درهای شیشه ای کشویی است.

که در این هنگام حسگر شکستن شیشه نیز صدای شکستن شیشه را تشخیص می دهد و از طریق نوتیفیکیشن موبایل به ما هشدار می دهد.

آژیر

آژیرها هم به تنهایی و هم به عنوان بخشی از دستگاه های دیگر مانند ایستگاه پایه (که در ادامه به آن خواهیم پرداخت) در سیستم های امنیتی خانه وجود دارند. سرورها اغلب همزمان با سایر آلارم‌ها خاموش می‌شوند و قصد دارند مزاحمان را بترسانند یا به همسایگان ما هشدار دهند.

صفحه کلید

برای مسلح کردن یا خلع سلاح، سیستم‌های امنیتی معمولاً به یک کد نیاز دارند که آن را روی صفحه‌کلیدی که روی دیوار نصب شده یا روی یک سطح صاف قرار داده شده است وارد می‌کنیم.

وب کلید و/یا صفحه کلید

اینها راههای دیگری برای مسلح کردن یا خلع سلاح سیستم هستند. اغلب یک صفحه کلید در هاب سیستم تعبیه شده است، اما شما می توانید صفحه کلیدهای اضافی بخرید، که اگر بیش از یک در بیرونی داشته باشید می تواند مفید باشد. با استفاده از یک سیستم هوشمند بی سیم، می توانید از یک برنامه در گوشی هوشمند خود برای مدیریت زنگ هشدار نیز استفاده کنید.

دکمه هراس

اگر مشکلی پیش بیاید، دکمه وحشت راهی آسان و سریع برای هشدار دادن به خدمات اورژانسی، خواه پلیس، بیمارستان یا حتی آتش نشانی است.  دکمه‌های پانیک در جای خاصی نصب نمی‌شوند، اما همیشه در مواقع اضطراری یکی از آنها را داریم. توصیه می کنیم هرکس حداقل یکی از آنها را در کنار میز کنار تخت خود نگه دارد.

ایستگاه پایه

ایستگاه‌های پایه همه دستگاه‌های متصل را با برنامه تلفن همراه ما همگام‌سازی می‌کنند تا بتوانیم اعلان‌هایی را که قبلاً ذکر کردیم دریافت کنیم.

 تابلوهای حیاط و/یا برچسب‌های پنجره

بسیاری از سیستم‌های امنیتی نیز تابلوهای حیاط یا برچسب‌های پنجره را نشان می‌دهند که به ما امکان می‌دهد تبلیغ کنیم که یک سیستم امنیتی داریم. اغلب، سارقان در صورت مشاهده یک سیستم امنیتی، دور می شوند، بنابراین داشتن این علائم خوب است.

ردیاب‌های دود وCO

 توصیه می‌کنیم هر خانه‌ای یک ردیاب دود و مونوکسید کربن داشته باشد. با این ابزار ساده، اگر هوای خانه برای تنفس ناامن شود، به ما هشدار داده می شود.

اجزای سیستم امنیتی از سیستمی به سیستم دیگر بسیار متفاوت است و برای برخی شرکت ها فقط از حسگرها و برای برخی دیگر از همه این اجزا و بیشتر تشکیل شده است.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.